Eva's chililand

Eva's chililand

Kistermelő, aki nem termel? Kiskapuk, kis hazugságok, kis gerinc...

2019. július 25. - evaschililand

  Sajnos nem először feszegetem már ezt a témát, és tudom, hogy az ég világon semmit nem érek vele, mégis jól esik néha kiírni magamból. Ez a blog és az elődje is, nem csak azért jött létre, hogy bemutassam minden milyen szép és jó, pakoljam fel a recepteket és azt a látszatot keltsem, hogy a kistermelői élet mennyire tökéletes, szökellünk a paprikák közt, repkednek a pillangók és mindenki boldog. Sokszor ez nagyon nem így van. Legtöbbször nem így van. De térjünk rá a címre...
  Az én szememben és nagyjából a jogszabály szerint is, a kistermelő az a személy, aki a megtermelt felesleges zöldségét, gyümölcsét feldolgozza kis mennyiségben és azt értékesíti helyi piacokon, helyi éttermekben stb... Ide tartoznak állati eredetű történetek is, méhészek, állattartók is akár, de nekik azért picit szigorúbb a szabályozás. A lényeg a kis mennyiség, és hogy helyi termék, saját maga által termelt alapanyagból. Amikor én ezt kiváltottam, úgy gondoltam, hogy ez egy nagyon jó dolog, hiszen esélyt ad embereknek, hogy elinduljanak, könnyített szabályok között, úgy hogy ne kelljen milliókat befektetni például feldolgozó üzemre. Elindulhattam én is, pár 100 paprikával, évi pár 100 üveg szósszal, pici helyi piacokon, ismerősök között árulva a termékeim. És sajnos vagy nem sajnos, én még mindig nem nőttem ki ezt a kategóriát. Amennyit keresek, azért iszonyatosan meg is dolgozom és nagy részét vissza is fektetem. De ahogy telnek az évek azt látom, hogy ezt a nem túl szigorú és nem igazán ellenőrzött kistermelőiséget gusztustalanul sokan kihasználják, és egyre többször én érzem magam hülyének, hogy ennyit dolgozom...
  Konkrét példa. Mivel elindult a szezon, egyre többen keresnek meg paprikáért. Nincs is ezzel probléma, örülök neki. Az érdeklődőket egyelőre parkolópályára tettem, mert szerencsére van megrendelés savanyúságra és füstölt jalapenora is, így első körben azokat szeretném elkészíteni, hátha később becsap egy tornádó vagy jég vagy akármi. De van termelő bőven, így akit "leráztam" nagyon gyorsan talált eladó jalapenot, az én áraimnál olcsóbban is. Ennek ellenére én nem fogom olcsóbban adni, de ez megint egy másik történet. Megrendelte, kifizette, csengetett a futár, kibontotta a dobozt, megmosta, felszelte, rottyantott egy felöntőlevet, elüvegezte, felcímkézte, majd a saját logójával ellátva kibiggyesztette a portékái közé. "Megkezdtük a jalapeno szüretet, itt a kézműves savanyúság!" Ugye milyen sokat dolgozott vele szegény kistermelő? Ha tudnátok hány ilyen van... Hány olyan, akinek több ezres követő tábora van facebook-on vagy instán, aki tolja nap mint nap, hogy ő mennyire kézműves és kistermelő, miközben max mutatóban van 2 tő göthös paprikája. Több ilyet tudnék felsorolni lassan, mint tisztességes termelőt. Amíg én megveszem a magokat, a földet, hónapokig nevelem, gondozom a növényeket, áll benne a pénzem és nem is a pénz lényeg, a rengeteg munkaóra és idegeskedés és bizonytalanság... Amíg én öntözök, kapálok, stresszelek minden közelgő vihar miatt, küzdök a gazzal, a kártevőkkel, a meleggel, a hideggel, cipelem a 20 kilós permetezőt, kint vagyok már hajnalban és este 9kor teszem le a műszakot, addig a kistermelők gyöngye szépen építgeti a marketingjét, minden nap mehet vígan piacozni, járhatja az üzleteket, aludhat nyugodtan ha viharjelzés van, valakinél majd úgyis csak lesz termés. Nem, nem a pénz a lényeg. Ez a lényeg. Nem vagyok irigy, én is megtalálom a piacom, de én 10szer annyit dolgozom érte, hogy tökéletes terméket tudjak letenni a vevőim elé, és elmondhassam, hogy igen, én termeltem. Én tükörbe tudok nézni, én fogadom a vásárlóim háznál is és mindig boldogan megmutatom a chiliföldet. Egyszerűen nem lehet, nem tudom megszokni, hogy ilyen "termelők" vannak és persze nem csak a chiliről van szó, lekvár, szörp, bizsu, bármire gondolhattok.
  Másban sajnos nem tudok bízni, csak abban, hogy Ti vásárlók körültekintőek vagytok és valóban a termelőket támogatjátok vásárlásotokkal. Mert ha Tőle vesztek hozzájárultok, hogy nem is tudom, elmenjen 2 hétre nyaralni, ha tőlem, akkor hozzájárultok, hogy felhúzzam végre álmaim fóliasátrát és még többet és még jobb minőségben tudjak termelni Nektek. Nem mindegy hol vásároltok.

süti beállítások módosítása